VITE
PARALLELE DANTE E CANGRANDE
Renato
De Paoli a Tradota e catà Confini de la Marca Scala
Isolana_ 1_8_2018_ QUESTION
DE ACUA E DE TERA Le guerre nel secolo XIII XIV XV per il dominio del
Padus Padusa Isole Sparse sul Po _ Cese , Mincio, Adese, Piave. Nelle
memorie Dantesche_Vercellae Macabo_ castel _ oggi S.Alberto a
sud della laguna Comacchio in fronte a Ravenna_ CAREZA
BRENTA BACHIGLIONE VERONA_ PALIO 1_XV_ DANTE CATA I CONFINI DE LA
MARCA SCALIGERA_ fiesole sic__
disfide
veronesi bresciane bergamasche manto _padoane
_ ane
feraresi ravenate veneziane montagnanesi visentine trevisane
viscontee milanesi tosche_ sec xiv_coi
oci de Dante, Lunedì
28 gennaio 2019 ore 16:00 presso Biblioteca Internazionale La Vigna,
Cenacolo Poeti Dialettali
Comedia
_Cantica 1_Canto_XII
Era
lo loco ov’a scender la riva
L’era
un posto in doe bisogna n’dar zo la riva
venimmo, alpestro e, per quel che v’er’anco,
venimmo, alpestro e, per quel che v’er’anco,
e
sen vegnui , al
alpeggio e par quel era vero ancò
tal, ch’ogne vista ne sarebbe schiva. 3
tal, ch’ogne vista ne sarebbe schiva. 3
cosita
che ogni vista no se vedea gnente (sconta)
Qual è quella ruina che nel fianco
Qual è quella ruina che nel fianco
Cosita
come che l’è quela montagna frana’ nel fianco
di qua da Trento l’Adice percosse,
di qua da Trento l’Adice percosse,
de
qua da Tri drento l’Adese passa
o per tremoto o per sostegno manco,6
o per tremoto o per sostegno manco,6
o
par teremoto o parchè sostegno gh’e manca
che da cima del monte, onde si mosse,
che da cima del monte, onde si mosse,
che
da desora del monte , in dove la sa moso
al piano è sì la roccia discoscesa,
al piano è sì la roccia discoscesa,
al
pian è la rocia vegnua zo
ch’alcuna via darebbe a chi sù fosse: 9
ch’alcuna via darebbe a chi sù fosse: 9
che
nesuna via daria a ci sora fuse :
cotal di quel burrato era la scesa;
cotal di quel burrato era la scesa;
cosita
da quel buron era par vegner zo
e ’n su la punta de la rotta lacca
e ’n su la punta de la rotta lacca
e
su la ponta de rota ( de l’adese) la casca
l’infamia di Creti era distesa12
l’infamia di Creti era distesa12
l’infamia
(
che ma tirà doso)
dei Cretini l’era
distesa.
che fu concetta ne la falsa vacca;
che fu concetta ne la falsa vacca;
che
sa capio che l’era la falsa (l’accusa) vaca
e quando vide noi, sé stesso morse,
e quando vide noi, sé stesso morse,
e
quando i’a visto noantri, lu stesso sa morsegà i
diei
sì come quei cui l’ira dentro fiacca.15
sì come quei cui l’ira dentro fiacca.15
si
come quei cui la rabia vien manco.
Lo savio mio inver’ lui gridò: «Forse
Lo savio me in verità la
sbraià:”Forsi
tu credi che qui sia ’l duca d’Atene,
tu credi che qui sia ’l duca d’Atene,
ti
te credi che qua sia el Duca de Atene,
che sù nel mondo la morte ti porse?18
che sù nel mondo la morte ti porse?18
che
su nel mondo la morte volea darte?
Pàrtiti, bestia: ché questi non vene
Pàrtiti, bestia: ché questi non vene
Va
via , bestia: che sto qua no l’è sta
ammaestrato da la tua sorella,
ammaestrato da la tua sorella,
maestrà
da to sorela
ma vassi per veder le vostre pene». 21
ma val par vedarte penar
ma vassi per veder le vostre pene». 21
ma val par vedarte penar
Qual è quel toro che si slaccia in quella
Come
quel toro che se desliga in quela
c’ha ricevuto già ’l colpo mortale,
c’ha ricevuto già ’l colpo mortale,
che
l’à ciapà zà un colpo che lo copa
che gir non sa, ma qua e là saltella, 24
che gir non sa, ma qua e là saltella, 24
che
no sa cosa far , ma qua e là el salta
vid’io lo Minotauro far cotale;
vid’io lo Minotauro far cotale;
o
visto mi el (labirinto
che no se ven più fora) Minotauro
sucedarghe sta fato
e quello accorto gridò: «Corri al varco:
e quello accorto gridò: «Corri al varco:
e
quelo sconto l’à sbraià:” Cori al varco (
scapa)
mentre ch’e’ ’nfuria, è buon che tu ti cale».27
mentre ch’e’ ’nfuria, è buon che tu ti cale».27
fin
quando che el se infuria , l’è bon che ti te ciapa”
Così prendemmo via giù per lo scarco
Così prendemmo via giù per lo scarco
Cosita
emo ciapà la via zò par la frana
di quelle pietre, che spesso moviensi
di quelle pietre, che spesso moviensi
de
quele piere, che tante olte asè se moe
sotto i miei piedi per lo novo carco. 30
sotto i miei piedi per lo novo carco. 30
soto
i me piè par el novo cargo (ghe
pesto sora)
Io gia pensando; e quei disse: «Tu pensi
Mi zà pensando; e lu dise:””Ti pensito
forse
a questa ruina ch’è guardata
forsi
che da sta frana no passa
da quell’ira bestial ch’i’ ora spensi.33
da quell’ira bestial ch’i’ ora spensi.33
da
quela feroce bestia che mi ho meso a taser. (ko)
Or vo’ che sappi che l’altra fiata
Or vo’ che sappi che l’altra fiata
Adeso
voi che te sapi che che l’altro supia
ch’i’ discesi qua giù nel basso inferno,
ch’i’ discesi qua giù nel basso inferno,
che
mi vaga qua zò nel basso inferno (
che casca e me copa e vaga a l’inferno )
questa roccia non era ancor cascata.36
questa roccia non era ancor cascata.36
sta
rocia no m’era ancora cascà.(doso)
Ma certo poco pria, se ben discerno,
Ma certo poco pria, se ben discerno,
Ma
de sicuro prima, se ben ragiono
che venisse colui che la gran preda
che venisse colui che la gran preda
che
vegnese quel che la gra preda
levò a Dite del cerchio superno,39
levò a Dite del cerchio superno,39
ga
tirà via a Dio
(
mi ) dal
cielo eterno (morte
sicura)
da tutte parti l’alta valle feda
da tutte parti l’alta valle feda
da
tute le parte l’alta val freda (del
l’adese)
tremò sì, ch’i’ pensai che l’universo
tremò sì, ch’i’ pensai che l’universo
teremoto
cosita che mi o pensà che l’univesro
sentisse amor, per lo qual è chi creda 42
sentise amor, par quei che crede ( me don san salvà)
sentisse amor, per lo qual è chi creda 42
sentise amor, par quei che crede ( me don san salvà)
più volte il mondo in caòsso converso;
piasè
olte el mondo o conosù conversion
e in quel punto questa vecchia roccia,
e in quel punto questa vecchia roccia,
e
in chel posto sta vecia rocia
qui e altrove, tal fece riverso. 45
qua e da altre parte , cosita a fato piegar.
qui e altrove, tal fece riverso. 45
qua e da altre parte , cosita a fato piegar.
Ma ficca li occhi a valle, ché s’approccia
Ma fica i oci a val (su l’adese par verdar) ci vien vanti
la
riviera del sangue in la qual bolle
la
riva de sangue in
(che la val d’adese) boie
(ven fora in su tanto asè)
qual che per violenza in altrui noccia».48
qual che per violenza in altrui noccia».48
par
chè par violenza de altri (a
lu) no
ghe faga dano
Oh cieca cupidigia e ira folle,
Oh cieca cupidigia e ira folle,
O
orba copidigia e violenza mata
che sì ci sproni ne la vita corta,
che sì ci sproni ne la vita corta,
che
cosita ne urta drento ne la vita curta ( de ci more presto)
e ne l’etterna poi sì mal c’immolle! 51
e ne l’etterna poi sì mal c’immolle! 51
e
ne l’etrno dopo cosi mal va drento!
Io vidi un’ampia fossa in arco torta,
Io vidi un’ampia fossa in arco torta,
Mi
o visto na gran foso con un arco girà sora
come quella che tutto ’l piano abbraccia,
come quella che tutto ’l piano abbraccia,
come
quela che tuto la pianura ciapa verze
secondo ch’avea detto la mia scorta; 54
secondo ch’avea detto la mia scorta; 54
come
avea dito la me scorta
( scudiero protetor)
e tra ’l piè de la ripa ed essa, in traccia
e tra ’l piè de la ripa ed essa, in traccia
e
tra i piè de la riva a ela , segna, fa na traccia,
corrien centauri, armati di saette,
corrien centauri, armati di saette,
core
centauri , (soldà) armè de lance
come solien nel mondo andare a caccia.57
come solien nel mondo andare a caccia.57
come
è
abitudine nel mondo n’dar a cacia
Veggendoci calar, ciascun ristette,
Veggendoci calar, ciascun ristette,
Vedendone
vegner zo , ogni uno sa fermà
e de la schiera tre si dipartiro
e de la schiera tre si dipartiro
e
da la schiera tri i’è partii
con archi e asticciuole prima elette; 60
con archi e asticciuole prima elette; 60
con
archi e lance pronte per esar lancè;
e l’un gridò da lungi: «A qual martiro
e
uno ga sbraià da distante :” A che martirio
venite voi che scendete la costa?
venite voi che scendete la costa?
Vegnio
vualtri che vegnì zo da la costa?
Ditel
costinci; se non, l’arco tiro». 63
Disilo
subito ; se no con l’arco ve tiro
na frecia.;
Lo mio maestro disse: «La risposta
Lo mio maestro disse: «La risposta
E
me maestro dise: “ La risposta
farem noi a Chirón costà di presso:
farem noi a Chirón costà di presso:
ve
daremo noantri
a
Chiron
(
con l’arco e con el fero e la spada) cosita
subito
mal fu la voglia tua sempre sì tosta». 66
mal fu la voglia tua sempre sì tosta». 66
mai
l’è sta la oia tua sempre cosita bona.” (
bona risposta )
Poi mi tentò, e disse: «Quelli è Nesso,
Poi mi tentò, e disse: «Quelli è Nesso,
Dopo
el ma tentà , e la dito “Quel la l’è
Nesso
che
morì per la bella Deianira
che
l’è morto par la bela Deianira (
come atalata che è morto quel che volea vioentarla)
e fé di sé la vendetta elli stesso. 69
e fé di sé la vendetta elli stesso. 69
e
sa fato da par lu vendeta da par lu.
E quel di mezzo, ch’al petto si mira,
E quel di mezzo, ch’al petto si mira,
E
quel in mezo che mira con l’arco al petto
è il gran Chirón, il qual nodrì Achille;
è il gran Chirón, il qual nodrì Achille;
l’è
el gran arcere , che la ciapà Achille
quell’altro è Folo, che fu sì pien d’ira. 72
quell’altro è Folo, che fu sì pien d’ira. 72
quel’l’altro
l’è Folo , che le sta pien de rabia. ( idem come
Atalata)
Dintorno al fosso vanno a mille a mille,
Dintorno al fosso vanno a mille a mille,
Intorno
al fosso i se chiera a mille a mille
saettando qual anima si svelle
saettando qual anima si svelle
tirando
lance giavellotti a ogni anima che se vede
del sangue più che sua colpa sortille». 75
del sangue più che sua colpa sortille». 75
del
sangue piasè che so colpa ven fora.”
Noi
ci appressammo a quelle fiere isnelle:
Noantri
sen preparè a (frontegiar) quei fieri ( giovani) snelli
Chirón prese uno strale, e con la cocca
Chirón prese uno strale, e con la cocca
L’arcere
a ciapà na frecia , e
con la scoccata
fece la barba in dietro a le mascelle. 78
fece la barba in dietro a le mascelle. 78
ga
fato la barba sul col.
Quando s’ebbe scoperta la gran bocca,
Quando s’ebbe scoperta la gran bocca,
Quando
sa verto la boca granda
disse a’ compagni: «Siete voi accorti
disse a’ compagni: «Siete voi accorti
ga
dito a i so compagni : “Ste atenti vulatri
che quel di retro move ciò ch’el tocca?81
che quel di retro move ciò ch’el tocca?81
che
quel de dedrio scapa ciapa anca lu ghe toca ?
Così non soglion far li piè d’i morti».
Così non soglion far li piè d’i morti».
Cosita
no l’è abitudine far li pien de morti:”
E ’l mio buon duca, che già li er’al petto,
E ’l mio buon duca, che già li er’al petto,
E
l me bon duca, che zà li gh’era in peto
( vizin, in fronte)
dove le due nature son consorti, 84
dove le due nature son consorti, 84
in
doe le do nature
( i du contendenti) i’è
nela stesa sorte
(morti
entrambi)
rispuose: «Ben è vivo, e sì soletto
rispuose: «Ben è vivo, e sì soletto
ga
risposto: “ Ben e vivo , e cosita da ti ti solo
( abandonà dai ialtri soldè)
mostrar li mi convien la valle buia;
mostrar li mi convien la valle buia;
mostrarme
te
convien la val scura;
necessità ’l ci ’nduce, e non diletto.87
necessità ’l ci ’nduce, e non diletto.87
par
nececesità , l’è costretto , no par piaser.
Tal si partì da cantare alleluia
Tal si partì da cantare alleluia
Cosita
l’è partio cantando alleluia
che mi commise quest’officio novo:
che mi commise quest’officio novo:
che
mi m’a dato sto novo uficio:
non è ladron, né io anima fuia. 90
non è ladron, né io anima fuia. 90
no
e ladron , né mi da anima scapava
( tuti scape viae mi tranquilo)
Ma per quella virtù per cu’ io movo
Ma
par quela virtù che mi me moo
li passi miei per sì selvaggia strada,
li passi miei per sì selvaggia strada,
i
me passi par la selvadega strada
danne un de’ tuoi, a cui noi siamo a provo, 93
danne un de’ tuoi, a cui noi siamo a provo, 93
danè
uno de i tui , a cui noantri na messo ala proa
e che ne mostri là dove si guada
e
che ne mostra là in doe se guarda
e che porti costui in su la groppa,
e che porti costui in su la groppa,
e
che porti sto qua in su la gropa,
ché non è spirto che per l’aere vada». 96
ché non è spirto che per l’aere vada». 96
che
no e spirito che par aria vaga”.
Chirón si volse in su la destra poppa,
Chirón si volse in su la destra poppa,
L’arcere
sa oltà in su la destra teta
e disse a Nesso: «Torna, e sì li guida,
e disse a Nesso: «Torna, e sì li guida,
e
la dito a Nesso:” Va deolata, e quel
che li comanda
e fa cansar s’altra schiera v’intoppa».99
e fa cansar s’altra schiera v’intoppa».99
e
fa scansar se naltra schiera ne intralcia
Or ci movemmo con la scorta fida
Or ci movemmo con la scorta fida
Adeso
se sen mossi con la scorta fidà
lungo la proda del bollor vermiglio,
lungo la proda del bollor vermiglio,
longo
la prua del sangue vermiglio
dove i bolliti facieno alte strida. 102
dove i bolliti facieno alte strida. 102
in
doe i morti ne fasea tanto zigar
Io vidi gente sotto infino al ciglio;
Mi
o visto gente tanta soto el zeio
e ’l gran centauro disse: «E’ son tiranni
e ’l gran centauro disse: «E’ son tiranni
e
el gran centauro ( arcere) l’a dito “ I’è i despoti
che dier nel sangue e ne l’aver di piglio. 105
che dier nel sangue e ne l’aver di piglio. 105
che
dà el sangue e i gà el comando.
Quivi
si piangon li spietati danni;
Qua
se pianze i spietati danni;
quivi
è Alessandro, e Dionisio fero,
qua
gh’è Alessandro , e Dioniso ferito
che fé Cicilia aver dolorosi anni. 108
che fé Cicilia aver dolorosi anni. 108
che
la fato a
Cicilia aver par dolorosi anni
E quella fronte c’ha ’l pel così nero,
E quella fronte c’ha ’l pel così nero,
E
ela in fronte gà el pelo cosita nero ,
è Azzolino; e quell’altro ch’è biondo,
è Azzolino; e quell’altro ch’è biondo,
l’e
Azzolino; e quel’altro che biondo ,
è Opizzo da Esti, il qual per vero 111
è Opizzo da Esti, il qual per vero 111
l’e
Opizzo da Este, el qual par vero
fu spento dal figliastro sù nel mondo».
fu spento dal figliastro sù nel mondo».
l’è
sta copà dal figliastro ( e desso) l’è su nel mondo”.
Allor mi volsi al poeta, e quei disse:
Allor mi volsi al poeta, e quei disse:
Alora
me son oltà al poeta, e quelo la dito:
«Questi ti sia or primo, e io secondo». 114
«Questi ti sia or primo, e io secondo». 114
“questo
te sia desso primo, e mi secondo”
Poco più oltre il centauro s’affisse
Poco più oltre il centauro s’affisse
Poco
più avanti l’arcere l’emo tacà
sovr’una gente che ’nfino a la gola
sovr’una gente che ’nfino a la gola
sora
na gente (un
palo)
che fin in gola ( impalà)
parea che di quel bulicame uscisse. 117
parea che di quel bulicame uscisse. 117
parea
che de quel brulicar
(de gente)
vegnese fora
Mostrocci un’ombra da l’un canto sola,
Mostrocci un’ombra da l’un canto sola,
Na
mostrà un’ombra
da un canto solo
dicendo: «Colui fesse in grembo a Dio
dicendo: «Colui fesse in grembo a Dio
disendo
: “Sto qua sarà in grembo a Dio””
lo cor che ’n su Tamisi ancor si cola». 120
lo cor che ’n su Tamisi ancor si cola». 120
el
cor che in
su
tamisi
ancor ven zo”.
Poi vidi gente che di fuor del rio
Dopo
o visto gente che da fora del fosso
tenean la testa e ancor tutto ’l casso;
tenean la testa e ancor tutto ’l casso;
tegnea
la testa e ancor tutto el cazzo
e di costoro assai riconobb’io. 123
e di sti qua tanti o riconosuo mi.
e di costoro assai riconobb’io. 123
e di sti qua tanti o riconosuo mi.
Così
a più a più si facea basso
Cosita
a piasè a piasè fasea basso
quel sangue, sì che cocea pur li piedi;
quel sangue, sì che cocea pur li piedi;
quel
sangue , si che colava su i piè
e quindi fu del fosso il nostro passo. 126
e quindi fu del fosso il nostro passo. 126
e
quindi le sta (grazie ) al fosso noantri sen pasè
«Sì come tu da questa parte vedi
«Sì come tu da questa parte vedi
“Si
come ti da ste parti te vedi
lo bulicame che sempre si scema»,
lo bulicame che sempre si scema»,
el
brulicar che sempre va via”,
disse ’l centauro, «voglio che tu credi 129
che da quest’altra a più a più giù prema
disse ’l centauro, «voglio che tu credi 129
che da quest’altra a più a più giù prema
che
da st’altra a piasè a piasè urta
lo fondo suo, infin ch’el si raggiunge
lo fondo suo, infin ch’el si raggiunge
el
fondo suo , fin qundo i’ ciapa
ove la tirannia convien che gema. 132
ove la tirannia convien che gema. 132
in
dove la tirannia convien che nasa.
La divina giustizia di qua punge
La divina giustizia di qua punge
La
divina giustizia de qua ponze
quell’Attila che fu flagello in terra
quell’Attila che fu flagello in terra
quel’Attila
che l’è sta flagel in tera
e Pirro e Sesto; e in etterno munge 135
e Pirro e Sesto; e in etterno munge 135
e
Pirro e Sesto; e in etrno monze
le lagrime, che col bollor diserra,
le
lagreme , che col boiar ven fora,
a Rinier da Corneto, a Rinier Pazzo,
a Rinier da Corneto, a Rinier Pazzo,
a
Rinier da Corneto, a Rinier mato,
che
fecero a le strade tanta guerra».
Che
i’à ridoto in strada tanta gente”.
Poi si rivolse, e ripassossi ’l guazzo. 139
Poi si rivolse, e ripassossi ’l guazzo. 139
Dopo
sa rivolto, e emo pasà el fosso suto umido.
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